Op deze pagina vind je veelgestelde vragen over gezondheidsvaardigheden van patiënten, bedoeld voor zorgverleners. Ben je een medewerker in een ziekenhuis maar geen zorgverlener? Dan vind je meer informatie op de website van Pharos.
Gezondheidsvaardigheden voor zorgverleners
Misschien vindt je patiënt het moeilijk om informatie over gezondheid te vinden, te begrijpen en toe te passen. We noemen dat beperkt gezondheidsvaardig en het gaat om 29% van onze bevolking: 1 op de 3 Nederlanders.
Lees meer over medicijngebruik en patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Misschien vindt je patiënt het moeilijk om informatie over gezondheid te vinden, te begrijpen en toe te passen. We noemen dat beperkt gezondheidsvaardig en het gaat om 29% van onze bevolking: 1 op de 3 Nederlanders.
In dit geval kan het zijn dat de patiënt het woord nuchter in verband brengt met ‘geen alcohol drinken’.
Vragenlijsten zijn voor grote groepen patiënten lastig. Bijvoorbeeld omdat ze geen directe link krijgen, moeten inloggen met een DigiD of niet begrijpen waarom invullen belangrijk is. Het kan ook zijn dat de vragenlijst zelf te moeilijk is voor patiënten: moeilijke woorden, te veel vragen, onduidelijke antwoordcategorieën.
Checklist herkennen, met signalen die wijzen op laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden (inclusief vragen om eerste vermoeden te bespreken).
Checklist herkennen, met signalen die wijzen op laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden (inclusief vragen om eerste vermoeden te bespreken).
Pas communicatie (en de hoeveelheid informatie) aan op het taal- en begripsniveau van de patiënt, en check bij iedereen of je uitleg begrijpelijk genoeg was en de adviezen toepasbaar zijn.
Een paar hulpmiddelen:
Checklist Effectief communiceren
Training Effectief communiceren
E-learning Effectief communiceren in de zorg en/of Goed Begrepen
Meer informatie zoals een factsheet en video’s over laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden, vind je op pharos.nl
- Agenderen: zorg voor bewustwording in alle lagen van de organisatie (medische staf, verpleegkundige adviesraad, cliëntenraad, poliklinieken etc.)
- Basispresentatie Alliantie Gezondheidsvaardigheden
- Factsheets met achtergrondinformatie over gezondheidsvaardigheden
Voorbeeld: lunchbijeenkomsten voor personeel, beschikbaar stellen van bij- en nascholing.
Wellicht heeft je ziekenhuis/kliniek een intern protocol of afspraken over tolkgebruik. In het Amsterdam UMC - en waarschijnlijk in meer ziekenhuizen - zijn er mogelijkheden (en middelen) om tolken in te zetten in het kader van kwaliteit en veiligheid.
Begrijpelijke materialen voor patiënten in andere talen: Kennisbank Pharos
Seksuele en reproductieve gezondheidszorg: www.zanzu.nl (in 16 talen)
Op huisarts-migrant.nl. Website voor huisartsen, POH-ers en andere zorgverleners met vragen over zorg en gezondheid voor migranten, vluchtelingen en patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden (Pharos en NHG).
Begrijpelijke materialen voor patiënten: Kennisbank Pharos
Alle Pharosmaterialen zijn beschikbaar via Inforium
Materialen Alliantie Gezondheidsvaardigheden (materialen van alle aangesloten partners)
Gesprekskaart voor patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden
Een aantal voorbeelden van begrijpelijk voorlichtingsmateriaal, vaak ook beschikbaar in andere talen of als ingesproken animatie:
Depressie en ander beeldmateriaal
Seksuele en reproductieve gezondheidszorg: www.zanzu.nl (in 16 talen)